Skoler dyster i innovation
tekst Tom Ekeroth
Kan skoleelever opfinde og designe nytænkende løsninger på konkrete problemer fra hverdagen? Det får man et godt bud på, når Høje-Taastrup Kommunes folkeskoler torsdag den 8. februar mødes til dyst om, hvem der har skabt det mest innovative projekt.
Konkurrencens spænding understreges af, at dagens vinderprojekt vil gå videre til den landsdækkende elevkonkurrence CRAFT, som Undervisningsministeriet og Styrelsen for It- og Læring holder i Bella Centret den 6. marts i forbindelse med Danmarks Læringsfestival.
Elevkonkurrencen CRAFT - Creating Really Advanced Future Thinkers – sætter fokus på, at skolerne arbejder med nytænkende projekter med fokus på it, medier, innovation og entreprenørskab.
Sansehave og trafiksikkerhed
Det er helt i tråd med Høje-Taastrup Kommunes fokus på udvikling af fremtidens læring på alle kommunens skoler, hvor eleverne lærer ved at analysere, ideudvikle og skabe løsninger på konkrete problemer.
På skolerne er der arbejdet med vidt forskellige projekter, og hver skole har valgt ét, som deltager på rådhuset den 8. februar. På Sengeløse Skole har elever i 6. klasse gennemført spørgeundersøgelse blandt skolens elever om deres ønsker til fremtidens klasseværelse og er gået i gang med at designe forslag hertil.
På Hedehusene Skole har 2. klasse holdt møde med politiet og er i gang med at designe bud på en kampagne, der skal øge færdselssikkerheden i lokalområdet.
På Borgerskolen har 6. klasserne kastet sig over arbejdet med at designe en sansehave, som eleverne vil anlægge senere på året.
Når eleverne torsdag den 8. februar præsenterer deres projekter på rådhuset, vil de blive vurderet af et dommerpanel med eksterne kræfter fra bl.a. Fonden for Entreprenørskab, Styrelsen for IT og Læring, erhvervsvirksomheder samt kommunens administration og skolerne. tek@kl.dk