
Odsherred overvejer firedages arbejdsuge
tekst Tom Ekeroth
Det kan lyde modsatrettet at indføre kortere arbejdsuge og så på samme tid udvide borgernes adgang til betjening. Men det er ikke desto mindre, hvad hensigten er med den dialog, direktionen i Odsherred Kommune nu vil tage med kommunens Hoveudvalg.
– Hvis en firedages arbejdsuge kan være en genvej til større arbejdsglæde, medvirke til at fastholde og skabe en attraktiv arbejdsplads og ikke mindst til en bedre og udvidet borgerbetjening, så er det interessant, siger borgmester Thomas Adelskov(S).
– Vi lægger op til en helt fordomsfri drøftelse af begrebet firedages arbejdsuge, blandt andet ud fra de erfaringer, der allerede er høstet i det private erhvervsliv. Det er med det klare formål at give medarbejderne mulighed for endnu mere trivsel og arbejdsglæde og samtidigt kunne udvide borgerbetjeningen, siger kommunaldirektør Claus Steen Madsen.
Tanken er at kunne udvide det tidsrum, hvor borgerne kan betjenes mod til gengæld at give medarbejderne mulighed for at holde tilsvarende fri på andre tidspunkter.
Tankerne har foreløbigt kun været drøftet internt i Direktionen og med en lille håndfuld medarbejdere, herunder med næstformand i Hovedudvalget, HK-fællestillidsmand, Eva Haupt- Jørgensen:
– HK har en overenskomst, der fastlægger arbejdstiden, men vi er åbne over for en drøftelse, om hvordan arbejdstiden kan tilrettelægges indenfor den. Selvfølgelig rejser der sig en masse spørgsmål, blandt andet om daginstitutionernes åbningstider, så medarbejderne kan få passet deres børn. Men vi er helt med på at undersøge det nærmere, siger Eva Haupt-Jørgensen.
Inspirationen kommer fra det private arbejdsmarked, hvor der på det seneste har været omtale af blandt andre it-virksomheden IIH-Nordic på Amager. Virksomheden har positive erfaringer med modellen.
– Vi ønsker at give mulighed for en mere fleksibel betjening og åbningstid end i dag. Og med en kortere arbejdsuge vil der være mulighed for, at borgerne vil kunne betjenes på andre tidspunkter end i dag. Det kunne for eksempel være, at der aftales et møde en mandag eller onsdag aften kl. 18 eller kl. 19 mellem en medarbejder og en borger. Og så tror vi også, at det vil kunne imødekomme mange medarbejderes ønsker, siger Claus Steen Madsen.
– Vi arbejder sideløbende med en model for tidsbestilling på de områder, hvor det giver god mening og service for borgeren, og kan vi skrue en aftale eller model sammen, som kan være så fleksibelt, at det både imødekommer medarbejdernes og borgernes ønske, så er det da interessant, siger kommunaldirektøren. tek@kl.dk