
Vallensbæk taler med medarbejderne
tekst Tom Ekeroth
Arbejdet med APV – den tilbagevendende vurdering af arbejdspladsens arbejdsmiljø – er noget, rigtig mange ledere og medarbejdere kender til. Mange steder foregår det via anonyme spørgeskemaer, men i Vallensbæk har man prøvet noget nyt. Her handler APV nu om samtale og dialog.
Fællestillidsrepræsentant og næstformand i kommunens HovedMED, Jens Hansen, har været med til at udvikle det nye APV-koncept. Han forklarer, at der var en tendens til, at man før i tiden brugte tid på de forkerte emner, fordi det mere gik op i spørgeskemaer og afkrydsninger.
– Tidligere målte vi på de emner og spørgsmål, som vi troede kunne være problematiske. Nu taler vi om det, som medarbejderne konkret synes, er vigtigst for dem, siger Jens Hansen.
I Vallensbæk Kommune er organisationen gennem flere år blevet bygget op omkring værdierne nærvær, dialog og tillid. Og det skulle APV’en selvfølgelig afspejle.
For fælles-arbejdsmiljørepræsentanten Svend Hansen er det en vigtig pointe, at arbejdsmiljøet er alles ansvar.
– Vi ville gerne styrke den lokale dialog og signalere, at vi mener det, når vi siger, at vi er hinandens arbejdsmiljø. Men det kræver, at vi har tillid til hinanden og en vilje til at arbejde sammen og tage hånd om de udfordringer, der måtte dukke op, siger Svend Hansen.
Inspireret af erhvervslivet
Den dialogbaserede APV bliver i stigende grad brugt flere steder, og i Vallensbæk har kommunen været inspireret af Jyske Banks erfaringer. Selve konceptet er udarbejdet i kommunens HovedMED, og metoden har stort set været ens for alle arbejdspladser i kommunen – lige fra hjemmeplejen til rådhuset.
Alle afdelinger og institutioner oprettede en APV-gruppe – en trio bestående af den lokale leder, tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant – og de tre har sørget for at styre den lokale proces og samle op undervejs.
– Ved at tale sammen kommer vi hurtigere frem til de ting, der ikke fungerer, og medarbejderne får mulighed for sammen at løse de problematikker, siger Vallensbæk Kommunes kommunaldirektør, Anette Laustsen.
Hvordan er det så gået?
Evalueringen af metoden viser, at det er gået over al forventning. Stort set alle arbejdspladser har været glade for den nye måde at arbejde med APV på. Medarbejderne oplever, at alle kommer til orde, og at de får lyttet til hinanden.
– Den dialogbaserede metode til APV er uden tvivl kommet for at blive. Vi står ikke med en statistik, men vi står til gengæld med nogle medarbejdere, som føler sig hørt og synes, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst, siger kommunaldirektør Anette Laustsen. tek@kl.dk