
Få den bedste vikar ud i klassen
tekst Sidsel Boye
Enhver kan regne ud, at det er ikke særligt sjovt at blive sendt ud som vikar til en time i fransk, hvis man aldrig selv har haft fransk. Men det er ikke altid let for den vikaransvarlige på en skole at få puslespillet til at gå op, og derfor er der god hjælp at hente i systemet Substy, som sikrer det bedst mulige match mellem vikar og klasse. Systemet blev udviklet tilbage i 2017 med støtte fra innovationsfonden og forskere fra DTU, og det er så lovende, at læreborgsforlaget Gyldendal nu har investeret i dets videre udvikling.
Substy er opfundet af Nicklas Kany, som fik ideen til programmet, mens han selv var vikar under sin studietid, og han undrede sig over, at hele administrationen af vikarområdet var så tung.
Han undrede sig også over, at vikarerne ikke blev klædt bedre på, og det har ført til udvikling af Substy til også at rumme et program, som klæder vikaren på med viden om klasserumsledelse og konflikthåndtering.
Substy har hidtil været en del af lektiehjælpsvirksomheden MentorDanmark fra 2013, men bliver selvstændig virksomhed i forbindelse med, at Gyldendal har købt majoritetsanparten.
Substy samarbejder med KMD, og vil blive tilbudt alle skoler i de 23 kommuner, som KMD er dataleverandør til.
Substy har fået Københavns Kommunes erhvervspris i 2018 inden for kategorien "Innovation".
Gyldendal bringer i en pressemeddelelse de nyeste tal fra Undervisningsministeriet, som viser, at 11 procent af undervisningen i folkeskolen varetages af vikarer. Det svarer til et helt år af børns skolegang. I mere end halvdelen af timerne har eleverne en vikar, som ikke har en kvalifikationsgivende uddannelse. sib@kl.dk