
Borgmestre klager over færre S-tog
tekst Rudi Holm
Tre vestegnsborgmestre vil torsdag overfor Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalget kræve tilbagerulning af dele af DSB's S-togskøreplaner.
Foretrædet på Christiansborg er kommet i stand, fordi DSB for få måneder siden valgte at forringe toghyppigheden for S-togslinjerne E og Bx. Forringelserne betyder blandt andet, at linje E ikke længere stopper på Friheden Station, som er et vigtigt trafikalt knudepunkt i Hvidovre. Linje Bx stopper desuden ikke længere på stationerne Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre.
Det er borgmestrene fra Hvidovre, Brøndby og Rødovre, der nu vil bringe længere tids utilfredshed blandt pendlere og borgere ind på Folketingets bord.
– I både Hvidovre, Brøndby og Rødovre har vi mange pendlere, som er afhængige af gode kollektive trafikforbindelser, når de skal til og fra arbejde. Det gælder både den enkelte kommunes egne borgere, men i lige så høj grad pendlere, som kommer fra nabokommuner for at arbejde på en af de mange arbejdspladser, som ligger i vores tre kommuner, siger Hvidovres borgmester Helle Adelborg (S).
Såvel hun som Brøndbys borgmester Kent Magelund (S) og Rødovres Erik Nielsen (S) frygter, at DSB's nedgradering af togbetjeningen vil få flere mennesker til at vælge toget fra for i stedet at hoppe over i biler.
– Vi risikerer, at flere og flere vælger bilen, fordi tilliden til den kollektive trafik er væk, når den pludselig forringes. Flere biler på vejene vil give mere støj, forurening og trængsel, og den her forringelse af toghyppigheden er et skridt tilbage i forhold til, hvad vi arbejder på i forhold til at mindske støjen, forureningen samt trængslen, siger Kent Magelund.
DSB har begrundet forringelsen af togbetjeningen af Friheden Station og Linje BX med, at det drejer sig om nogle tekniske forhold, så andre problemer undgås.
– Det er stadig uklart for os, hvorfor disse tekniske udfordringer står i vejen for den oprindelige S-togshyppighed. Det virker også helt galt at reducere togbetjeningen, når der i løbet af få år kommer over 500 nye boliger til cirka 1.000 borgere klos op ad Rødovre Station. Jeg håber, at transportministeren vil lytte til det flertal i udvalget, som godt kan se det urimelige i DSB’s beslutning, fastslår Erik Nielsen. ruh@kl.dk