
Ny million-pulje skal give bedre skolestart
tekst Klaus Slanina Petersen
Hvert år starter cirka 62.000 danske børn i skole. Langt de fleste af dem har en god start på skolelivet, men omtrent tre børn i hver indskolingsklasse trives ikke. Det viser tallene i Egmont Rapporten 2019, som blev offentliggjort i august.
Derfor har Egmont Fonden nu oprettet en pulje på fem millioner kroner til lokale indsatser, der skal fremme kommuner, skoler, dagtilbud, foreninger, forældregrupper og PPRs mulighed for at skabe aktiviteter på skolestartsområdet.
– Vi arbejder for, at alle børn skal have en god skolestart. Med vores nye pulje vil vi bakke op om lokale indsatser, som vil gøre en konkret og mærkbar forskel for de børn, der enten er i risiko for en dårlig skolestart eller som faktisk oplever lav skoletrivsel, siger Mads Espersen Lyager, programchef i Egmont Fonden og ansvarlig for den gode skolestart-pulje.
Børn med udfordringer ved skolestart er ofte kendetegnet ved at have konflikter med deres kammerater, lærere og forældre. De har oplevet at være kede af det og mangler selvtillid. Samtidig viser en VIVE-undersøgelse, at udfordringer i forbindelse med skolestart påvirker børns uddannelsesmuligheder på sigt.
Puljen på de fem millioner kroner kan søges til nytænkende indsatser inden for tre områder: At børn i risiko for en dårlig skolestart skal opspores og støttes før skolestart, at børn, der oplever lav skoletrivsel i skolestarten, skal have den rette hjælp hurtigt og at intet barn skal stå uden for børnefællesskaberne. ksp@kl.dk
Du kan læse mere om den nye pulje på Egmont Fondens hjemmeside
Den gode skolestart-pulje
- Puljen kan søges af lokale aktører som for eksempel skoler, dagtilbud, forældregrupper, PPR og kommuner.
- Der kan søges om støtte til lokale indsatser, der bidrager til, at alle børn får en god skolestart.
- Der kan søges om støtte på op til 500.000 kroner pr. indsats. Indsatserne kan være kortvarige eller flerårige.
- Ansøgningsfristen er 1. december 2019.