
Ny model for skoleledelse skal hæve niveauet i udsat boligområde
tekst Thomas Kokholm Nielsen
Skoleelever på en skole i udsat bolig har oftere mere med i bagagen end bøger, skriveredskaber og idrætstøj. Det kan være sociale udfordringer, fattigdom, bekymringer om familiemedlemmer og måske mangler madpakken indimellem. Det er ting, som kan gøre det svært at koncentrere sig om at lære.
Alt det er lærerne vant til at håndtere sideløbende med den faglige undervisning, men med ansættelsen af den nye socialpædagogiske leder på den fusionerede skole i Vollsmose skulle medarbejderne gerne opleve, at de får frigivet tid til at fokusere på undervisning i fagene.
Ansvaret for alt det rundt om undervisningen som for eksempel samtaler om adfærd, trivsel og kontakt til sociale myndigheder vil i stedet ligge hos den socialpædagogiske leder, i tæt samarbejde med elevens pædagoger og lærere.
– Jeg håber, at den nye model vil skabe rum til, at alt det talent, der er i Vollsmose, ikke drukner i adfærdssamtaler. Det skal være sådan, at skole-hjem-samtalerne kommer til at handle om, hvordan eleven udvikler sig fagligt, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (R).
– Børnene kommer til at opleve lærere, der har mere tid og overskud til at undervise i fagene og dermed være med til at forløse elevernes faglige potentiale, fortsætter Susanne Crawley Larsen.
Ifølge Odense Kommune er den nye skolemodel inspireret af lignende modeller fra udlandet. Den også udsprunget af erkendelsen af, at der skulle ske noget nyt med skolelivet i Vollsmose.
– Sammenlægningen af de to skoler i Vollsmose til én er en glimrende anledning til at ruske op i vanerne og finde nye måder at lave skole på. Et mål i Den sidste Vollsmoseplan er at hæve elevernes faglige niveau, og et af de greb, vi nu tager fat i for at opnå det, er at give lærerne bedre mulighed for at undervise i fagene med vished om, at andre kollegaer arbejder med socialpædagogiske indsatser, der også er afgørende for børnenes læring, trivsel og samlede udbytte af skolegangen, siger Nikolaj Juul Jørgensen, der er skolechef.
Den socialpædagogiske leder, Kristoffer Vahl Møller, er 41 år og har tidligere arbejdet blandt andet som lærer på en skole på ydre Nørrebro og kommer senest fra et job som pædagogisk konsulent i Børne- og Undervisningsministeret. Han er tiltrådt 1. oktober, hvor han i det nuværende skoleår vil tage del i arbejdet med at danne et nyt fællesskab for de to skolers medarbejdere og elever.
- Jeg glæder mig til at være med til at gøre en forskel for børnene på Vollsmoses nye skole. Jeg kommer til at støtte dem gennem forandringerne i deres skoleliv den næste tid og sideløbende holde lærernes fokus på det faglige indhold i undervisningen. Min socialpædagogiske ledelsesrolle skal derfor medvirke til at sikre, at vi som en stor skole kan skabe sunde fællesskaber og trivsel for alle elever, som former dem til at indgå i, trives i og præge mange fællesskaber resten af livet, siger Kristoffer Vahl Møller. tkn@kl.dk