
Vallensbæk Borgerservice har haft ekstra travlt efter en omtale i Politiken. Foto: Vallensbæk Kommune
Borgere strømmer til Vallensbæks borgerservice efter medieomtale
tekst Martin Pedersen, marp@kl.dk
I en artikel i Politiken i maj kunne man læse , at borgerservice i Vallensbæk havde åbent i 42 timer om ugen, uden at det krævede tidsbestilling. Borgere kunne blot komme ind fra gaden og få hjælp til nyt pas, kørekort eller MitID. Ifølge Politiken var Vallensbæk én af otte kommuner, der undlader at afkræve tidsbestillinger.
Vallensbæks åbningstider og muligheder for hjælp sker i en periode, hvor borgerservice har haft ekstrem travlhed netop på grund af blandt andet MitID, folkeafstemningen om EU-forsvarsforbeholdet og fornyelser af pas.
Siden artiklen blev bragt, har de fået travlt. Antallet af besøgende fra andre kommuner er steget med 46 procent to uger efter artiklen, og i de 14 dage har 50 procent af borgerne, som kommunen hjalp, været fra andre kommuner.
– Borgere har fortalt, at de kom, fordi de enten havde læst artiklen eller hørt om, at man hos os ikke skulle have tidsbestilling, mens de i deres egen kommune først kunne komme til om 4-8 uger. Folk står nu op til sommerferien og har akut brug for et nyt pas, ligesom de også mødes med tidskrav om at skifte over til MitID. Men selv om vi til tider har haft ventetider på helt op til en time, så er folk utrolig glade og taknemmelige, fordi de her kan få betjening, siger afdelingsleder Annette Fabricius til Politiken.
Annette Fabricius udtaler til avisen, at det skal til debat blandt de øvrige borgerservicechefer og eventuelt videre op i systemet, fordi det i fremtiden ikke er holdbart, at så mange fra andre kommuner strømmer til borgerservice i Vallensbæk og skaber en stor arbejdsbyrde for medarbejderne.