
Foto: Colourbox
Ny undersøgelse viser mistrivsel blandt mange elever
tekst Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk
I næsten alle klasser i folkeskolen, som ikke får deres behov tilgodeset i undervisningen, og lærerne svarer også i undersøgelsen, at det er kun i få klasser, at der slet ikke er nogen elever, som mistrives. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Lærerforening har gennemført blandt omkring 1200 tilfældigt udvalgte folkeskolelærere. Det skriver Politiken.
Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening, siger til avisen, at undersøgelsens konklusioner er udtryk for, at inklusionsopgaven ikke løses godt nok, og at der er behov for at få flere lærere ind i klasserne.
Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg og borgmester i Herlev, er enig i, at der skal ske noget. Han mener dog ikke, løsningen er at sende flere børn i specialtilbud. Det vil rive folkeskolen midt over og få sammenhængskraften til at forsvinde, siger han til Politiken.
– I stedet bør vi nytænke rammerne for folkeskolens almene undervisning og skabe en mere rummelig skoledag, hvor vi i højere grad tager hensyn til børn og med særlige og individuelle behov. Det kan for eksempel være med nye klasse- og holdformer eller ved at have to fagprofessionelle til stede i klassen til at gennemføre undervisningen, siger Thomas Gyldal Petersen.