
Folkeskoleeleverne i Esbjerg oplever, at lærerne har bedre tid til dem, mens kommunen har haft friere rammer på skoleområdet. Foto: Colourbox
Eleverne trives i Esbjergs frie rammer
tekst Martin Pedersen, marp@kl.dk
Esbjerg Kommunes forsøg med friere rammer i folkeskolen, der var en del af den daværende regerings velfærdsaftale fra 2020, har været i gang i et år.
Derfor har kommunen nu udarbejdet en stor evaluering med knap 5.000 besvarelser af et spørgeskema og uddybende interviews med elever og voksne. Evalueringen handler om, hvordan forandringerne og de nye muligheder er blevet oplevet. Den er fokuseret på elever i udskolingen, fordi man har vurderet, at de bedst kan forholde sig til spørgsmålene og sammenligne hverdagen før og efter forsøget. Det skriver Esbjerg Kommune i en pressemeddelelse.
Trivselsmæssigt er der jackpot i evalueringen. Eleverne er gladere for at gå i skole, de har et bedre fællesskab, de møder voksne med bedre tid til dem, og det er en succes, at der er færre forskellige voksne at skulle forholde sig til.
