Historie & tal

Historien

Danske Kommuner har eksisteret siden 1970.

Oprindelig var magasinet et tidsskrift skrevet af embedsmænd med embedsmænd som læsere, siden blev bladet et mere journalistisk magasin.

Det har også udviklet sig til en forretning med stillingsannoncer, tekstsideannoncer og abonnements-indtægter.

Danske Kommuner har efter sin start været gennem en række ændringer. Det gælder journalistik, design og organisation. Oprindelig var magasinet en del af KL’s kommunikationsafdelingen, i dag er de to enheder sideordnede.

I KL er Danske Kommuner både et kontor og et bladhus, men også defineret som et resultatcenter. Det betyder, at magasinet og de daglige nyheder drives som en forretning med et årligt defineret overskudsmål.

Danske Kommuner havde fra 1999 til foråret 2012, som et af de få organisations- og fagblade, sin egen bestyrelse.

Magasinet Danske Kommuner havde fra slutningen af 1990’erne sin egen hjemmeside, som udelukkende var en afspejling af det trykte magasins indhold frem til 2006, hvor Danske Kommuner begyndte at producere netnyheder, som udkom alle hverdage og hele året igennem. Netnyhederne var åbne for alle, og blev skrevet af en særlig redaktion. I foråret 2012 fusionerede netnyhederne med KL's Kommunikationsafdelingen, og derfor blev omdrejningspunktet for Danske Kommuners hjemmeside igen magasinet.

I 2017 genindførte vi de daglige nyheder på vores hjemmeside og justerede designet.

Selve magasinet er gennem årene blevet relancering i sit grafiske udtryk. Det skete i efteråret 2008 og igen foråret 2013 samt ved nummer 1 2022. Hjemmesiden er fulgt med alle gangene, senest i slutningen af januar 2022, hvor hele platformen blev udskiftet.

I forbindelse med redesignet i 2022 nedsatte vi vores udgivelser fra 22 til otte. Samtidigt skruede vi op for vores digitale dækning, så brugerne kan få endnu mere ud af besøge vores platform.

Både netnyhederne og magasinet er en vigtig del af det, som man kalder ”den journalistiske fødekæde”.

Andre medier henter i stor udstrækning både inspiration og nyheder hos os. Bladet er blandt de mest citerede blandt dag- og organisationsblade.

Her kan du se hvordan forsiden på Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har udviklet sig gennem årene:

Fra nr. 1/1970
    til nr. 6/1985
    Fra nr. 7/1985
    til nr. 40/1989

Fra nr. 1/1990
    til nr. 19/1997

Fra nr. 20/1997
    til nr. 4/2002
    Fra nr. 5/2002
    til nr. 31/2008

Fra nr. 32/2008
    til nr. 15/2010
    Fra nr. 16/2010
    til nr. 35/2012

Fra nr. 1/2013
    til nr. 22 /2021

Fra nr. 1/2022 -

Her kan du se hvordan www.danskekommuner.dk har udviklet sig gennem årene

Fra 1999 - 2004

Fokus på Nyhedsmagasinet Danske Kommuner og Kompress (som ikke længere eksisterer).

Fra 2004-2005

Nyt logo og mere fokus på søgning i vores arkiv og borgmesterdatabase.

Fra 2006-2009

Nyt logo i 2008 og daglige nyheder.

Intet specifikt fokus, der skulle være noget for alle - uanset hvilket formål de havde med at besøge os.

Fra 2009-2012

I forbindelse med udskiftning af CMS, valgte vi at redesigne sitet, så det talte bedre sammen grafiks med selve magasinet. Fokus og formål var stadig det samme, der skulle være noget for alle.

Fra 2013-2017

I forbindelse med at magasinet blev redesignet, skulle sitet selvfølgelig også have et makeover - så de to fortsat talte sammen. Der kom f.eks. nyt logo. Derudover fusionerede de daglige netnyhederne med KL's Kommunikationsafdelingen, og derfor blev omdrejningspunktet for Danske Kommuners hjemmeside igen magasinet.

Fra 2017-2022

De daglige netnyheder blev genindført på sitet - og derfor måtte vi redesigne sitet - så forsiden kunne give et bedre nyhedsoverblik. Vi ændrede også menuen, for at give brugeren en hurtig adgang til et specifikt emne.

Fra 2022-2023

I forbindelse med redesign af selve magasinet, skiftede vi også CMS og designede naturligvis hjemmesiden så de to produkter er ens i udtryk.