Sundhedsstruktur
Sundhed

Alle landets borgmestre hælder sundhedsmodeller ned ad brættet og advarer: Centralisering er en farlig vej at gå

Samtlige af landets borgmestre, KL’s bestyrelse og sundheds-rådmænd fra landets største kommuner slår i et fælles høringssvar fast: Det er ikke vejen frem at fratage kommunerne opgaver og centralisere sundhedsvæsnet yderligere.

Illustration: Line Bisgaard

27. 06. 2024 - kl. 16:08
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk & Magnus Eg Møller, maem@kl.dk & Martin Pedersen, marp@kl.dk

Der er enighed i det kommunale Danmark: De tre modeller, Sundhedsstrukturkommissionen har fremlagt for fremtidens sundhedsvæsen, er ikke farbare.

Sådan lyder det fra samtlige 98 borgmestre, KL’s bestyrelse og sundheds-rådmændene fra landets største kommuner i et høringssvar.

To af de tre modeller fra kommissionen foreslår at fratage kommunerne en række opgaver, herunder sundheds- og ældreplejen, og lade det overgå til central styring eller nye sundheds- og omsorgsregioner. Men det hænger altså ikke sammen med ønsket om at styrke det nære sundhedsvæsen, slår borgmestrene fast.