9538 resultater

Finansminister: Råderum er ikke afgørende for økonomiaftale

10. maj 2024
Økonomiaftale
Folketinget

Ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) peger alt på en opjustering af råderummet, men det udløser ikke nødvendigvis flere penge til kommunerne i en økonomiaftale. Den aktuelle konjunktursituation og mangel på arbejdskraft sætter grænser for, hvad kommunerne kan tilføres af økonomi, lyder det.

Borgmester vil ikke være borgmester igen: Her er ugens navnenyt

08. maj 2024
Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Ordførere om statsligt vokseværk: ”Vanvittigt, skammeligt og bekymrende”

Folketinget

LA og SF er enige: Stigningen på 11,2 milliarder kroner til lønudgifter i den statslige administration er bekymrende. Enhedslisten mener dog ikke nødvendigvis, det er et problem, at administrationen vokser.

Borgmester melder ud: Stopper som borgmester

Navne

Allerøds borgmester Karsten Längerich (V) vil ikke gå efter en tredje periode som borgmester efter KV25. Han vil søge nye veje i sit arbejdsliv.

Måske går skoler alligevel ikke i sort skærm til sommer: Regeringen giver nyt håb i Chromebook-sag

Digitalisering
Skole
Folketinget

Regeringen har stor forståelse for, at kommunerne står i en vanskelig situation i Chromebook-sagen. Sådan lyder det fra tre ministre, der også lover kommunerne svar i sagen inden sommer.

Professor om statens vokseværk: Det er en uforklarlig stor vækst

Økonomiaftale

Væksten i statslig administration er så markant, at den ikke kan forklares, mener professor i økonomistyring. Og det er indlysende provokerende at bede kommunerne spare på administration, når staten selv vækster, lyder det.