Overenskomst

Den danske model lever og har det godt

En atypisk start på overenskomstforhandlingerne og et usædvanligt stort antal krav
fra medarbejdersiden har betydet, at parterne på det kommunale område har nok at se til i februar. Men tonen er god, og KL’s topforhandlere, Michael Ziegler (K) og Steen Christiansen (S), går efter fornuftige løsninger.

De to naboborgmestre, Steen Christiansen fra Albertslund og Michael Ziegler fra Høje-Taastrup, har hevet tre kvarter ud af deres pressede og uforudsigelige kalender for lige at mødes og gøre status over O.18. Foto: Nils Meilvang / Ritzau Scanpix
08. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Tallene taler deres tydelige sprog. Tre ud af fire kommuner har problemer med at skaffe medarbejdere nok til at passe et stigende antal ældre. Samtidig er 28 procent af social- og sundhedsmedarbejderne i dag over 55 år.

Derfor går de kommunale arbejdsgivere i de aktuelle overenskomstforhandlinger benhårdt efter at gøre det mere attraktivt at søge ind i sosu-faget, og de er parate til at bruge 500 millioner kroner til formålet.