Skole
Unge

Elever keder sig – indflydelse er løsningen

Lyt til eleverne. Op mod hver fjerde elev synes, at undervisningen er kedelig og uinspirerende. Et fælles elevråd i kommunerne er en god idé, mener formanden for Danske Skoleelever, Jakob Bonde Nielsen.

08. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Amalie Guldborg Olesen

Tis og papir på gulvet. Ødelagte døre, låse, der ikke virker, og toiletter, der ikke vil skylle ud. Klamme skoletoiletter er noget, der igen har været fremme i pressen, samt de konsekvenser det har for eleverne, at de holder sig gennem hele skoledagen. Men det er et problem, som formentlig ikke var blevet opdaget, hvis ikke eleverne selv havde råbt op omkring det. For lærerne og skolelederne har deres egne toiletter. Klamme skoletoiletter er blot ét af de elevperspektiver, som man som voksen aldrig ville kunne komme med, mener Jakob Bonde Nielsen, formand for Danske Skoleelever (DSE).

– Som voksen vil man aldrig helt hundrede kunne sætte sig i en elevs sted og se det fra deres perspektiv, fordi ungdommen hele tiden udvikler sig. Lige så vel som jeg aldrig vil kunne sætte mig i en kommunalpolitikers eller lærers sted og se deres fulde perspektiv. Derfor mener jeg, at vi må respektere de forskellige perspektiver, vi hver især kommer med. Det er derfor helt vildt værdifuldt at inddrage eleverne, når man skal tale om fremtidens skole, siger han.