Udsatte boligområder

Børn og bulldozere skal ændre ghetto

Nedrivning af 188 boliger og et nyt børnekulturhus skal transformere den berygtede ghetto Tåstrupgård. Denne gang skal der virkelig rykkes noget, mener kommunalbestyrelsen og boligselskab­et, der har lagt en storstilet plan, som beboerne har sagt ja til.

08. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Bebyggelsen ser ikke munter ud på sådan en grå, råkold vinterdag. Det er der på den anden side ikke så meget, der gør. Tåstrupgård med 916 boliger og omkring 2.600 indbyggere er heller ikke en solstrålehistorie. Boligområdet har haft fast plads på ghettolisten, siden den blev opfundet i 2010 med alt, hvad det indbefatter af lav beskæftigelsesgrad, lav indkomst, integrationsproblemer og kriminalitet.

Det er ikke, fordi man ikke har forsøgt at gøre noget gennem årene. Renoveringer, forskønnelser, boligsociale tiltag og kriminalpræventive indsatser. Noget er blevet bedre, men det har ikke rykket grundlæggende ved områdets beboersammensætning og udfordringerne.