Udsatte boligområder

Kommuner skyer social sortering i ghettoer

Mere end tredive kommuner har haft mulighed for at grovsortere i, hvem der må flytte ind i deres udsatte boligområder. Men efter 10 år og positive resultater de få steder, det har været anvendt, ligger redskabet stort set ubrugt hen. Det er en principsag, siger modstandere. Boligordfører vil ikke afvise tvang fra Christiansborg.

Foto: Lærke Posselt / Ritzau Scanpix
08. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

De sidste fem år har godt en tredjedel af landets kommuner haft mulighed for at afvise arbejdsløse, som gerne vil flytte ind i et udsat boligområde.

Men udlejningsredskabet, som hedder kombineret udlejning, har ligget stort set ubrugt hen og samlet støv i den kommunale værktøjskasse.