Når News ringer 22.30, er jeg gået i seng

For ikke så mange år siden var det et magtfuldt job at være borgmestersekretær, fordi alle henvendelser fra journalister gik gennem sekretæren. I dag er mobilen bare åben, og Næstveds borgmester, Carsten Rasmussen (S), er heldigvis morgenmand, for journalisterne ringer tidligt.

22. 02. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Det var en efterårsferie, og yngste søn var hjemme, og borgmester Carsten Rasmussen prøvede egentlig at holde lidt ferie, men så ringede de fra TV2, om han kunne stille op til et indslag om de statslige udflytningsplaner. Historien var, at kun 3 ud af 100 medarbejdere ville flytte med til Næstved. Næste morgen stod borgmesteren op to timer før han ellers ville have gjort for at være klar klokken syv. Tv-holdet var forsinket, men borgmesteren holdt tålmodigt ud og gennemførte.

– Problemet var, at redaktøren på forhånd havde besluttet, at vinklen på historien var negativ. Men jeg var positiv. Hvis bare der var 12, der ville flytte, og de hver havde kærester og to-tre børn i gennemsnit, var det godt nyt, og jeg var glad. Det blev redaktøren skide irriteret over. Det kan godt være, de kan overtale folketingsmedlemmer til at mene noget bestemt for at komme i nationalt tv, men sådan foregår det ikke her, siger borgmester Carsten Rasmussen.