Økonomi
Udligning

Udligningen splitter både partier og kommuner

En rapport fra Finansieringsudvalget peger på fem modeller til en fornyelse af det kommunale udligningssystem. Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) kalder det en bunden opgave at få rettet op på skævhederne i det nuværende system.

Illustration: Karen Linnet Olesen
08. 03. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

De politiske kommentatorer var ikke i tvivl, da økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) for nylig gav bolden op til forhandlingerne om en ny kommunal udligningsordning:

”Det er en sag, der vil kunne splitte de ansvarlige partier”. ”Der er lagt op til et kæmpe slagsmål”. ”En ny udligningsreform kan ikke andet end at give ballade”, lød de næsten enslydende bombastiske meldinger fra korpset af politiske iagttagere.