Arbejdsmarked
Børn

Det er let at råbe mål

At være træner for børn kan give flygtninge bedre sprog, netværk og en ny fremtid. Men trænergerningen vil også kunne hjælpe unge skoledroppere tilbage på sporet. Derfor vil Benny Würtz, WESi3, uddanne kommunale medarbejdere til at gøre teenagere til trænere i idræt.

Foto: Thomas Vilhelm / Ritzau Scanpix
27. 09. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

Det kræver engagement, men ikke et perfekt sprog at træne børn. Og trænerjobbet kan styrke sproget, skabe netværk og succesoplevelser. Det så Benny Würtz, direktør i WESi3, da han sammen med DBU København og Gentofte Kommune for et par år siden lavede et pilotprojekt.

– Vi prøvede om, vi kunne lære de unge uledsagede flygtninge dansk på en anden måde, end man normalt gjorde ved klasseundervisning. Vi ville uddanne dem til at undervise børn i idræt. De havde ikke mange ord, men de kunne vise det med kroppen, og den der kombination af børn og store drenge og piger, der talte lidt sjovt, var rigtig god. Det er vigtigt at skabe en virkelighed, hvor flygtningene føler sig trygge og glade. For så er man bedre til at lære, siger Benny Würtz, der også har en fortid som kommunaldirektør.