Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Sådan holder man fast i polsk arbejdskraft

Arbejdsmarkedet holder sig ikke inden for kommunegrænsen. Derfor arbejder direktører, chefer og medarbejdere ved jobcentrene i 17 sjællandske kommuner tæt sammen i et fælles Jobforum.

En polsk uddannelse som fysioterapeut kan ikke umiddelbart godkendes i Danmark, men en virksomhedspraktik kan være vejen ind på det danske arbejdsmarked. Foto: Colourbox
27. 09. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Hvis kommunerne vil have udenlandsk arbejdskraft til at slå sig ned lokalt, er det vigtigt at tænke på, at der også skal være job til en eventuel partner.

Det har Lollands Kommune et frisk eksempel på. Her ville to unge polakker gerne have deres kærester, som er fysioterapeuter, med til Nakskov, men støder ind i en barriere, fordi systemerne i Polen og Danmark ikke taler sammen.