Arbejdsmarked
Beskæftigelse
Ældre

Virksomhedspraktik er den bedste jobsamtale

Ældreplejen tørster efter medarbejdere, og 17 jobcentre i KKR Sjælland er nu klar til at gå målrettet efter potentielle sosu-medarbejdere blandt de langtidsledige. Jobcentrene, der er vant til at arbejde sammen, har i fællesskab søgt en pulje penge til nødvendig opkvalificering.

Vordingborg Kommune har gjort meget for at motivere langtidsledige fra mange forskellige områder som postvæsnet, lufthavnen, brandvæsnet, værtshuse og butiksområdet til at lave et brancheskift til ældreplejen. Illustration: Gitte Skov
27. 09. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Vordingborg Kommune er et forbillede, når 17 jobcentre inden for KKR Sjælland nu sætter gang i bestræbelserne på at skaffe nogle hårdt tiltrængte medarbejdere til ældreplejen. Vordingborg har nemlig allerede bevist, at det faktisk er muligt at få ledige til både at tage springet fra en helt anden branche og få modet til at droppe den passive forsørgelse.

– Det, vi har lært af Vordingborg, er blandt andet den systematiske screening af de ledige, og at det er en god idé med en mentor, der kan følge op på de nye medarbejdere i starten, hvor de godt kan være lidt skrøbelige, siger jobcenterchef i Lolland Kommune Per Bech Grønning.