Arbejdsmiljø
Arbejdsmarked

Data giver ny viden om sygefravær

Lederuddannelse kan føre uventede sidegevinster med sig. Det ved personale- og udviklingschefen i Esbjerg, Birgitte Stenderup. Hendes masterstudie satte gang i et forskningsprojekt, som på sigt kan være med til at holde sygefraværet nede og trivslen oppe i kommunerne.

Foto: Colourbox
06. 12. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Da Esbjergs personale- og udviklingschef, Birgitte Stenderup, var i gang med den afsluttende opgave i sin masteruddannelse, var hun så heldig at få koblet lektor fra Syddansk Universitet i Odense Signe Pihl-Thingvad på som vejleder. Og mødet mellem de to blev starten på et samarbejde, som tegner til at blive win-win for begge parter. Og for andre kommuner.

For mens udviklingschefen selv var godt i gang med at udforske sammenhængen mellem social kapital på arbejdspladsen og ledelse i sin egen kommune, gik det pludselig op for hende, at hun sad med et solidt datamateriale, som det var muligt at kombinere på helt nye måder.