Byudvikling

Kommuner er vilde med nye byer

I mange kommuner skyder nye byer eller bydele op, og flere projekter kommer til. To ord karakteriserer de nye områder: bæredygtighed og børnefamilier.

Sådan kan fremtidens forstad på Fyn se ud, midt i naturen, bæredygtig og baseret på fællesskab. Illustration: Vandkunsten
06. 12. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

I Faaborg-Midtfyn Kommune skal arkitektfirmaerne Vandkunsten og Holscher Nordberg tegne både en ny bæredygtig bydel og en samlende bymidte. De to nye bydele skal tilsammen skabe fremtidens forstad. Hverken i Faaborg eller den midtfynske by Ringe, men i stationsbyen Årslev og landsbyen Sdr. Nærå, som nærmest hænger sammen. Borgmester Hans Stavnsager (S), Faaborg Midtfyn Kommune, siger:

– Vi ønskede os noget helt særligt, fordi Årslev-Sdr. Nærå med sin meget attraktive beliggenhed har potentialet til at blive den foretrukne forstad til Odense. Derfor valgte vi at udskrive to arkitektkonkurrencer. Begge vinderprojekter har med stor respekt for området og dets særlige DNA skabt noget unikt ikke bare for Faaborg-Midtfyn, men for Fyn og resten af landet.