Udsatte børn og unge
Kriminalitet

Nyt nævn skal skrue bissen på over for kriminelle børn

Kommunerne har haft for meget fokus på sociale indsatser og for lidt fokus på børn og unges kriminalitet, mener regeringen, DF og S, der med en ny lov opretter et Ungdomskriminalitetsnævn, der fra januar skal kunne iværksætte sanktioner overfor børn helt ned til 10 år. Kommunerne og organisationer kritiserer, at den børnefaglige tilgang forsvinder til fordel for straf og konsekvens.

06. 12. 2018 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

En hård kerne af kriminelle børn og unge skal i højere grad mærke konsekvensen af deres kriminelle handlinger. Et nyt Ungdomskriminalitetsnævn skal fra første januar være på plads i alle politikredse. Nævnet skal træffe afgørelse i sager om børn og unge mellem 10 og 17 år, som er mistænkt for at have eller har begået alvorlig kriminalitet som for eksempel indbrudstyveri, ulovlig besiddelse af våben eller salg af euforiserende stoffer, og som samtidig har nogle risikofaktorer, der gør dem særligt udsatte for at ende i den hårde kerne af unge kriminelle.