Udligning
Folketinget

Christiansborgønske: Lad kommunerne udforme nyt udligningssystem

Folketinget er klar til at indføre et nyt udligningssystem den dag, kommunerne er enige om det, lyder det fra økonomi og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA). KL’s formand, Jacob Bundsgaard, afviser, at det er en kommunal opgave.

Kommunalpolitikere i overvældende flertal kræver, at Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) eller hans efterfølger sætter en reform af udligningssystemet øverst på dagsordenen efter det kommende folketingsvalg. Foto: Philip Davali / Ritzau Scanpix
10. 01. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm og Jon Kirketerp Jørgensen

Landets 98 kommuner bør selv komme ind i kampen om at skabe et nyt udligningssystem. Sådan lyder reaktionen fra både økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) og Dansk Folkepartis finans- og kommunalordfører, René Christensen (DF), på Nyhedsmagasinets Danske Kommuners undersøgelse, der viser, at en stor del af landets kommunalpolitikere ønsker en hurtig reform af det kommunale udligningssystem efter et kommende folketingsvalg.

– Den dag alle landets 98 kommuner er enige om, hvordan udligning-en skal være, vil Folketinget kunne gennemføre det, siger Simon Emil Ammitzbøll-Bille i et skriftligt svar til Danske Kommuner.