Byråd
Ledelse
Demografi

Ishøj håber på at vokse ud af klemmen

Den socioøkonomisk udfordrede kommune Ishøj på den københavnske vestegn kommer til at befinde sig i det, man kalder det dobbelte demografipres. Babyboom og flere ældre betyder, at der skal bygges både daginstitutioner og plejehjemspladser. De håber, at de kan vækste sig ud af problemet, men jokeren er et nyt udligningssystem og en mulig sundhedsreform.

Borgmester Ole Bjørstorp og velfærds- og undervisningsdirektør Lisbet Lentz ser ind i en fremtid med flere børn i kommunen. Foto: Jakob Carlsen
07. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Ishøj Kommune oplever i disse år noget, de ikke har oplevet i årtier, nemlig en betydelig befolkningstilvækst. Antallet af borgere er vokset med 8,3 procent årligt siden 2012, så der nu er 23.000 Ishøjborgere. Og kommunen regner med at væksten fortsætter med nogle tusinder frem mod 2025.

– Vi oplever en befolkningstilvækst, som vi ikke har oplevet i 30 år. Hvis det vækstboom, der er i hovedstadsområdet holder, så kommer vi måske helt op på 26.000 indbyggere, siger borgermester Ole Bjørstorp (S).