Udligning
Erhverv

Vi hjælper med at gøre data korrekte

To tidligere kommunalt ansatte økonomer har fået stor succes med den private virksomhed Dataproces. Virksomheden hjælper blandt andet kommuner med såkaldt digital indtægtsoptimering, der kan udløse et større tilskud fra udligningssystemet.

21. 03. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

To tidligere økonomer fra Vesthimmerlands Kommune, Morten Lindblad og Kjartan Jensen, fik for otte år siden idéen om at stifte selskabet Dataproces, da de kunne se, at der var mulighed for at lave langt dybere analyser, end normeringerne i en almindelig mellemstor kommune normalt rækker til.

I dag tæller virksomheden 50 medarbejdere, og kunderne er primært kommuner. Et af virksomhedens mest efterspurgte produkter er indtægtsoptimerede dataanalyser, designet til at finde og korrigere mangelfulde registreringer af betydning for den enkelte kommunes tilskud fra udligningssystemet. Kommunerne får ofte tilbudt produktet med et løfte om ”no cure no pay” – finder virksomheden ingen penge, skal kommunerne ikke betale for ydelsen.