Teknik
Miljø
Byudvikling

Nye øer har gjort kommuneplanen sexet

Det er sjældent, at man kan lokke andre end Tordenskjolds soldater til borgermøde om kommuneplaner. Men det er lykkedes i Guldborgsund Kommune, hvor tidlig inddragelse af politikere og borgere har ført til spændende forslag. Blandt andet udfordrer man planloven med to nye øer. Det trækker folk af huse.

25. 04. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Man skulle jo egentlig tro, at Guldborgsund Kommune er ø nok i sig selv. Men nu har de lavet en ny kommuneplan, der indeholder ikke mindre end to nye øer. En ud for Gedser og en i sundet mellem Falster og Lolland.

Sidstnævnte skal, hvis den bliver realiseret, skabe bedre forbindelse mellem kommunens hovedby Nykøbing Falster og boligområdet Sundby på den anden side af det snævre farvand.