Teknik
Klima
Natur

Samarbejdet snor sig langs vandløbene

Kommuner rundt om en række af landets større vandløb arbejder tættere sammen for at løse klimaudfordringer og imødegå oversvømmelser. Senest har tre kommuner planer om at oprette en ny Kongeåkomité.

25. 04. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Rudi Holm

På en tør og solrig sommerdag slynger Kongeåen sig smukt gennem det sydjyske landskab. Og smuk ser vandløbet også ud på andre tider af året – i hvert fald på en stor del af den 60 kilometer lange strækning fra udspringet tæt på den jyske højderyg nær Kolding over Vejen til udløbet i Vadehavet syd for Esbjerg. Men netop ved udløbet volder det sagnomspundne vandløb større og større problemer, efterhånden som det danske klima ændrer sig i en stadigt mere våd retning. Oversvømmelser og opstuvet vand fra Kongeåen er de senere år blevet et voksende problem på de flade arealer mellem Ribe og Esbjerg.

I situationer med kraftig vestenvind kan sluserne ved Vadehavet ikke lukke åvandet ud på grund af for høj vandstand i Vadehavet. Derved stuves åvandet op på arealerne langs med Kongeåen og skaber massive oversvømmelser indenfor digerne. Især i perioder med heftige regnmængder skaber det problemer på landbrugsjordene i området.