Valg
Folketinget

Er de dobbelt så gode?

Dobbeltmandater mener selv, at det er til gavn for både kommunen og Folketinget, at de sidder begge steder. Kommunalbestyrelsen får en fighter for lokalområdet, og på Christiansborg får de en politiker med praktisk erfaring fra virkeligheden. Flere må alligevel kaste håndklædet i ringen på grund af praktiske udfordringer.

09. 05. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Lokalpolitikeren fra Ærø, Anders Johansson fra Det Konservative Folkeparti, blev hentet til Folketinget i april 2016 som suppleant for Mai Mercado. I to et halvt år praktiserede han at have dobbeltmandat, og det mener han, begge parter har nydt godt af.

– Det har betydet, at jeg har kunnet informere kommunalbestyrelsen om ting, der er på vej i Folketinget, som har betydning for de sager, vi sidder og behandler lokalt. Den anden vej rundt, kan jeg på Christiansborg være med til at kvalificere debatten i forhold til, hvordan et forslag vil virke i praksis ude i kommunerne. Jeg mener det er en fordel for begge lejre, siger Anders Johansson.