Arbejdsmarked

Det er vigtigt at tale dansk med kollegerne

Rengøringsafdelingen i Hvidovre Kommune har det princip, at medarbejderne skal tale dansk i arbejdstiden. Det kan være svært, når man for eksempel er vokset op i Polen eller Thailand. I den situation er kompetencefondens tilbud om tilskud til efteruddannelse et hit.

Sprogholdet fra Hvidovre. Leder Charlotte Grome,  Tim Aksornnarong, Thomas Sørensen, Tabtim Pukdeesuwan og      Joanna Szczepanek. Tim har mange år kørt rundt med rengøringsvognen med dette gamle skilt, der sikrer hende arbejdsro. Foto: Jakob Carlsen
15. 08. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Når 48-årige Joanna Szczepanek gør rent på Risbjergskolen, møder hun en masse venlige voksne og opvakte børn, og så er det frustrerende for hende, at hendes danske sprog efter seks år endnu ikke er så godt, at hun kan forstå alt, hvad der bliver sagt.

Derfor blev hun rigtig glad, da Hvidovre Kommune før jul præsenterede hende for tilbuddet om at komme i sprogskole i arbejdstiden én formiddag om ugen.