Social
Sundhed
Ældre

Mænd vil gerne tale om sorg

Syv ud af ti mænd siger ja tak til en samtale om sorg, når de har mistet en ægtefælle eller partner. Det viser et forskningsprojekt fra Vejle Kommune.

13. 08. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Det er en kendt sag, at det er svært at få mænd til at benytte sig af kommunale sundhedstilbud. Men da Vejle Kommune begyndte at tilbyde samtaler om sorg til efterladte, tog flere mænd end kvinder imod tilbuddet. Måske fordi samtalerne rammer ned i et tomrum hos netop mænd, fortæller Dorte Bladt, der er en af de to sundhedsvejledere, som har stået for projektet.

– For mange ældre mænd har ægtefællen været den eneste tætte sociale relation. Samtidig har nogle mænd oplevelsen af, at de har svært ved at finde støtte i deres netværk og har netop derfor brug for en håndsrækning udefra, siger Dorte Bladt.