Social
Sundhed
Hjemmehjælp

Sygehuset kommer hjem i stuen

I Nordvestsjælland kan de mest skrøbelige ældre undgå en lang og opslidende tur til hospitalet. I stedet kommer hospitalet hjem til dem. Tilbuddet er et unikt samarbejde mellem Holbæk Sygehus og tre kommuner.

15. 08. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Læger, politikere og patienter skriger på løsninger, der sikrer de mest skrøbelige ældre en god og sammenhængende sundhedsindsats. I Nordvestsjælland har Holbæk Sygehus og tre kommuner skabt en fælles løsning, hvor hospitalslægen og en kommunal sygeplejerske kører ud og hjælper de svageste ældre borgere i deres eget hjem.

– Alle efterspørger løsninger på, hvordan vi får samarbejdet mellem kommuner, sygehus og almen praksis til at fungere. Her taler vi ikke bare om det. Vi gør faktisk noget ved det, siger Emilie Nikoline Friis, der er leder af Geriatrisk Team i Nordvestsjælland.