Forebyggelse
Udsatte

Her spørger ingen, hvad du fejler

Døren er åben, der er ingen visitation, der er altid noget at lave, man får julekort, og der er fælles madlavning, hvis nogen gider gå med i køkkenet. Sådan er der i Vækststedet i Kolding. Stedet er landsby, dagligstue, åndehul og sikkerhedsnet for omkring 150 udsatte brugere.

12. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Inden 27-årige Kristian Hynkemejer selv fik sin gang i Vækststedet i det centrale Kolding, troede han, at det var tosser og gale mennesker, der kom der. Men da han først kom inden for i den gamle hjemlige patriciervilla, som er et af kommunens 11 væresteder for udsatte borgere, åbnede der sig en ny verden, og han følte sig ret hurtigt hjemme. Folk var venlige og ville gerne snakke, og man kunne komme, selv om man havde det skidt.

– Jeg fandt ud af, at de slet ikke var så farlige, siger Kristian med sit karakteristiske lune smil.