Ledelse
Teknik

Lolland vil have udenlandske ejere til tomme fritidsboliger

Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), vil have lempet reglerne for salg af fritidshuse til udenlandske turister. Konkret foreslår borgmesteren, at 25 procent af de såkaldte fleksboliger skal kunne sælges, uden at man først skal spørge Civilstyrelsen om lov.

– Vi har masser af tomme huse, hvis der er en svensker, en nordmand, en tysker eller en litauer, der har lyst til at købe, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), Lolland. Illustration: Gitte Skov
12. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Det er dobbeltmoralsk, at folketingspolitiker Pia Kjærsgaard og mange andre danskere kan købe ferieboliger rundt om i Middelhavsområdet, når det umiddelbart er umuligt for de øvrige europæere at købe en fritidsbolig i Danmark. Det mener Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S). Derfor mener han, at reglerne skal lempes, så kommunerne får en kvote fritidsboliger, som kan sælges til udlændinge, hvis den enkelte kommune selv ønsker det.

De boliger, som borgmesteren mener kan være interessante for udenlandske købere, er de såkaldte fleksboliger, som er godkendt af kommunen til at være fritidsboliger uden bopælspligt. De er typisk tidligere helårsboliger, som kan være svære at sælge, og hvor alternativet er, at de står tomme. Og på Lolland er der mange tomme boliger.