Teknik
Klima
Byudvikling

Megabyer søger klimaløsninger i København

Verdens storbyer samarbejder om at løse klimaudfordringerne og om at leve op til Parisaftalens mål, uanset hvad deres nationale regeringer måtte mene. Bydiplomatiet vokser sig stærkt i disse år, og til oktober mødes mere end 60 borgmestre fra verdens storbyer i København til topmøde i C40-netværket.

Foto: Lars Laursen / Ritzau Scanpix
26. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

Den indiske millionby Chennai har som mange andre storbyer i Indien haft ekstraordinære, store problemer med vandmangel denne sommer. Manglen på vand truer en lang række af verdens storbyer, ikke bare under varmere himmelstrøg, men også nordeuropæiske byer som London ventes i fremtiden at få større problemer med at skaffe vand nok. Andre steder er det for store mængder af vand, der truer med at oversvømme byerne og deres millioner af indbyggere på grund af ekstremt vejr og havstigninger.

Uanset om det er det ene eller andet problem, så skal årsagen findes i klimaforandringer. Derfor mødes borgmestrene fra blandt andet Johannesburg, Hong Kong, Berlin, Paris og Los Angeles i København i dagene fra 9. til 12. oktober til det såkaldte C40 Mayors Summit.