Udsatte
Velfærd

Selvmødere er et ustyrligt princip

Selvmøderprincippet gør udgifter til herberger, kvindekrisecentre og ambulant alkoholbehandling mere eller mindre ustyrlige, mener KL. Princippet er vigtigt og skal bevares, men udbyderne skal indgå driftsoverenskomster, lyder budskabet. Tankerne får en kold modtagelse hos flere aktører på området.

Udgifterne på området for herberger, krisecentre og ambulant alkoholbehandling er ustyrlige, siger kommunerne. Løsningen er at tvinge de private udbydere til at indgå driftsoverenskomster med kommunerne. Foto: Ulrik Jantzen / Ritzau Scanpix
26. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Hjemløse, misbrugere, voldsramte mænd og kvinder og personer, der lider af alkoholisme, kan uden at blive visiteret på forhånd møde op på herberger, krisecentre og til ambulant alkoholbehandling.

Det koster kommunerne millioner, fordi de private udbydere ikke behøver at aftale en pris med kommunerne.