Ledelse
Skole
Børn

Vi vil en skole, som kan mere for flere

Intentionerne i folkeskolereformen lever. Kommunerne er klar til at arbejde videre med dem. Udvalgsformand i KL og borgmester i Herlev, Thomas Gyldal Petersen (S), forventer, at Christiansborg giver kommunerne arbejdsro. Og så glæder han sig i øvrigt over et godt samarbejde med Danmarks Lærerforening.

26. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Tom Ekeroth

I næste uge begynder det nye folketingsår. Med en ny regering og en ny minister for børn og undervisning. Formand for Børne- og Undervisningsudvalget I KL, Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), forventer, at Christiansborg giver kommunerne arbejdsro, så de kan komme videre med arbejdet for at skabe en skole, som kan mere for flere:

– Heldigvis er intentionerne i folkeskolereformen der stadig. Det handler om at skabe en skoledag, som flere får mere ud af, og som gerne skulle give mulighed for, at man i de flere timer, man fik, skaber et læringsrum, som bliver mere varieret og mere motiverende. Alle de gode elementer med bevægelse, åben skole er stadig intakte. Vi har fået lidt ringere vilkår for lave understøttende undervisning. Nu er vi på plads. I kommunerne har vi nu defineret, hvordan vi indretter os efter den nye lov. Og så håber jeg på, at vi kan gå fra en meget defensiv folkeskolediskussion, der handlede om, hvad i reformen vi skal rulle tilbage. Jeg har en forventning om, at Christiansborg giver skolen arbejdsro, siger Thomas Gyldal Petersen.