Ledelse
Handicap
Velfærd

Handicappede har også brug for et normalt liv

Udflytning og omorganisering af dele af Ankestyrelsen i 2016 er en af årsagerne til, at kommunerne i dag har svært ved at styre økonomien på det sociale voksenområde. Det mener den netop afgåede social- og sundhedsdirektør i Gladsaxe, Jane Torpegaard.

26. 09. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Når den afgående social- og sundhedsdirektør i Gladsaxe, Jane Torpegaard, skal give sit bud på, hvorfor kommunerne de seneste år har haft svært ved at styre økonomien på handicapområdet, peger hun på flere årsager. For eksempel den historiske forklaring, som går tilbage til kommunalreformen, hvor kommunerne overtog de tidligere amtsinstitutioner.

– Sjovt nok har der været en opfattelse af, at amtet havde styr på alt, men vi var en af de kommuner, der overtog alle amtslige institutioner, og vi var ret chokerede over standarden. For eksempel havde ikke alle beboerne eget bad og toilet. Det var ikke den standard, som vi synes, der skal være, når man skal bo et sted hele sit liv, så vi har revet ned og bygget meget nyt. Det kan være én af forklaringerne på, at det i dag er blevet dyrere at købe døgntilbudspladser, siger hun.