Datasikkerhed
KL
Folketinget

KL vil have kigget på persondatalov

Kommunernes arbejde for at leve op til reglerne for persondatabeskyttelse er blevet så besværligt, at der er behov for handling. Derfor vil KL have Folketinget til at afklare tvivlsspørgsmål og måske ændre loven.

10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

Der er brug for at få kigget grundigt på den danske implementering af EU’s databeskyttelsesforordning. Det mener Thomas Kastrup-Larsen (S), der er formand for KL’s arbejdsmarkeds- og borgerserviceudvalg.

– Vi skal være utroligt gode til at passe på borgernes data, og det har vi meget stort fokus på. Vi skal behandle borgernes data ordentligt og respektfuldt, men der er også ting i databeskyttelsesforordningens danske implementering, hvor vi bare må sige, at det ikke er fornuftigt. Hvor reglerne er for rigide, siger Thomas Kastrup-Larsen, der også er borgmester i Aalborg.