Ledelse
Klima
EU

Kommunerne kan hjælpe med EU’s klimamål

EU skal være klimaneutral i 2050, lyder ambitionen fra den kommende kommissionsformand. Danske kommuner kan spille en afgørende rolle, mener formand for KL’s internationale udvalg. Men det kræver, at EU-pengene stadig flyder til de lande, der er længst fremme i den grønne omstilling.

Erik Flyvholm (V, formand for KL’s internationale udvalg, mener, at danske klimaløsninger kan bidrage til teknologispring i resten af EU. Foto: Astrid Dalum / Ritzau Scanpix
10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Jon Kirketerp Jørgensen

EU’s kommende kommissionsformand, tyskeren Ursula von der Leyen, løftede i sin tale til Europa-Parlamentet i sommer sløret for sine planer på klimaområdet. EU skal være klimaneutralt i 2050.

Hvordan skal det så ske? Køreplanen gav Ursula von der Leyen et sparsomt detaljeret bud på i samme ombæring. For at nå dertil skal EU-landene som delmål nedbringe deres CO2-udledning med mindst 50 procent i 2030. Desuden vil von der Leyen i løbet af de første hundrede dage, efter hun er tiltrådt i starten af november, fremsætte en europæisk klimalov, som forpligter EU-landene til målet. Og så vil hun etablere en grøn omstillingsfond, som skal hjælpe de regioner, der bliver hårdest ramt af omstillingen.