Ledelse
Byråd
Folketinget

Partitoppen skal have fingrene i den lokale muld

Simon Vanggaard (DF) er vokset op i Nørre Snede. En Dansk Folkeparti højborg i Midtjylland, men hvor Venstre sidder stærkt på magten. I dag kæmper han en hård kamp for at få skabt en bedre balance mellem kommunal- og Christiansborg-politik i toppen af partiet.

Simon Vanggaard er født i Nørre-Snede Kommune, som populært sagt blev bindestregen mellem Ikast-Brande ved kommunesammenlægningen i 2007. Kommunen huskes stadig for sine store politiske personligheder. Arkivfoto
10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Frederik Overby Vinding

Dansk Folkepartis lokale komet i Ikast-Brande, viceborgmester Simon Vanggaard, føler sig overset. Han mener, at partikollegerne på Christiansborg glemmer, at der også er noget, der hedder lokalpolitik, og han kunne godt tænke sig, at de kommunale dagsordener blev mere synlige, og at indvandrerpolitikken ikke løber med al opmærksomheden.

– Jeg synes stadig, indvandrerpolitik er partiets vigtigste sag, men jeg synes på samme tid ikke, at vi skal være et enkeltsagsparti, siger han.