Regionalt
Transport
Klima

Smart City i en fart

I Gate 21 samarbejder 20 kommuner, regionen og leverandører om at finde hurtigere løsninger på trængsel i trafikken og klimaudfordringer ved hjælp af smart city teknologier og data. Det er der store perspektiver i. En af prototyperne kan give en samfundsøkonomisk gevinst på fem milliarder kroner.

10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Thomas Kokholm

På Vallensbæk Torvevej gled trafikken virkelig langsomt i myldretiden. Men på bare fire måneder lykkedes det virksomheden Technolution at få det hele til at gå lidt hurtigere. Løsningen var intelligent trafikstyring baseret på GPS data fra bilerne, som blev brugt til at regulerede det centrale kryds på strækningen. Løsningen fik gennemsnitshastigheden til at stige fra 32 km/t til 38 km/t.

De seks kilometer i timen er der store samfundsmæssige perspektiver i, mener seniorprojektleder i Gate 21 Lise Søderberg.