Ledelse
Erhverv
Borgerinddragelse

Slagelse er i gang med en prøvehandling

Slagelse har ambitioner om at skabe den post-industrielle kommune, der giver mere plads til kreative medarbejdere, der kan tænke selv. Der skal også være mere plads til kreative borgere, der ikke bare kræver ind, men bidrager. Og til dynamiske politikere, som bevæger sig ud af udvalgslokalet.

10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Da John Dyrby Poulsen (S) trådte til som borgmester i Slagelse januar 2018, slog det ham som noget af det første, at kommunale organisationer er nogle tunge størrelser, som ikke sådan lige er til at flytte.

– For eksempel besluttede vi i forbindelse med en stor budgetaftale at udbygge svømmehallen med et 50 meter bassin, og da beslutningen var på plads, forventede jeg, at nogen ville løbe med opgaven. Men opgaven endte med at falde ned mellem nogle stole. For vi har ikke den der kultur, der hedder, at nogen må køre med en opgave. Der er noget i den forvaltningsmæssige indretning, der gør, at ting kommer til at tage for lang tid. Det betyder, at vi ikke udnytter kreativiteten hos medarbejderne godt nok, og det er rigtig ærgerligt. Og det er ikke medarbejderne, der er noget galt med, det er en systemet, siger John Dyrby Poulsen.