Ældre
Sundhed

Her tager vi den svære samtale om døden

På Solsidecentret i Aalborg Kommune er personalet klædt på til at tage samtalen om den sidste tid. Samtalerne sikrer, at beboerne ikke genoplives mod deres vilje og har reduceret antallet af beboere, der dør på sygehuset.

Foto: Mick Anderson
10. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I en solrig hjørnelejlighed på plejehjemmet Solsidecentret i Nibe bor 80-årige Ib Guldager. Han har boet på plejehjemmet de seneste fem år og døjer med både KOL og hjerteproblemer. I sommer fik Ib installeret en ny markise på terrassen. Ellers går tiden med at spille Candy Crush på Ipad’en, broderer og se gamle venner. Et stille liv, der er værd at leve. Men får Ib et hjertestop, så skal personalet ikke komme løbende med en hjertestarter.

– Hvis jeg falder om, skal de ikke genoplive mig. Det har jeg taget stilling til for flere år siden, og jeg har talt med lægen om det, så det står i min journal. Jeg har været tæt på at dø flere gange og helt ærligt, hvis jeg fik at vide, at jeg kom til at sidde som en grøntsag i en stol, så ville jeg hellere aflives, slår Ib Guldager fast.