Udsatte børn og unge
Byråd

Vordingborg gør op med kommune-Kafka

Det er slut med at sende udsatte unge rundt i manegen, når de søger hjælp hos kommunen. Vordingborg har samlet alle relevante medarbejdere og 150 millioner kroner i ét Ungecenter for de 15-25-årige, og de pårørende er også velkomne.

24. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Sidsel Boye

Det er ikke helt utænkeligt, at nogen udsatte unge har oplevet deres møde med kommunen som både absurd, usammenhængende og skræmmende. Det er en del af baggrunden for, at Vordingborg Kommune har gjort op med den kafkaske organisering og i stedet lavet et samlet tværfagligt tilbud for de unge 15-25-årige i et nyt ungecenter. Her kan unge eller deres pårørende bare dumpe ind, og lige inden for døren er kaffemaskinen det første, man støder på. Det næste er en uhøjtidelig skranke samt en medarbejder, som har styr på alle de løse ender, der kan være i et ungt menneskes liv.

Ungecenteret er bemandet med 28 medarbejdere, og det har et budget på 150 millioner kroner.