Digitalisering
Arbejdsmiljø

Digital chikane mod kommunernes ansatte vokser

Fire ud af 10 kommuner oplever, at de ansatte oftere bliver udsat for at blive hængt ud på internettet eller få grove beskeder, men langt fra alle har en strategi til at forebygge eller håndtere det. Arbejdsgiverne er nødt til at tage det seriøst, ellers kan det få konsekvenser for de ansattes helbred og arbejdsevne, siger ekspert.

24. 10. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Frederik Overby Vinding

For 20 år siden måtte en borger, som følte sig forurettet, ofte vente til dagen efter og henvende sig fysisk hos kommunen eller inden for kommunens telefontid.

Men grænsen mellem, hvornår de offentligt ansatte er på arbejde og ikke er det, er lige så stille blevet udvisket, fordi man kan henvende sig til de ansatte i alle døgnets timer via sociale medier, sms’er og e-mail.