Byudvikling
Erhverv

Der handles stadig i Haslev

Både de handlende og Faxes borgmester er sikre på, at der også fremover vil være et levende handelsliv i midtsjællandske Haslev, selv om en prognose stryger byen fra listen over handelsbyer i 2030.

07. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Nærmest symbolsk hænger der en reklame for Næstved Storcenter på Haslev Station. Indkøbsmekkaet runder 30 år.

Kører man blot en halv time i bil, finder man 65 butikker på et sted – og det er en stor del af udfordringen for en by som Haslev, hvor støvregnen drypper denne formiddag i oktober, men hvor man ikke kan se de mørke skyer i horisonten, som Institut for Centerplanlægning (ICP) ellers har ridset op i en rapport: I 2030 vil Haslev have så få butikker, at man ikke kan kalde det for en handelsby længere, lyder spådommen.