Sundhed
Børn
Velfærd

Elever tilbydes hpv-vaccine i skoletiden

Gladsaxe og København Kommuner tilbyder som de eneste kommuner i
landet både drenge og piger i 6. klasse gratis hpv-vaccine på skolen.

07. 11. 2019 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I et forsøg på at øge tilslutningen til hpv-vaccinen har København og Gladsaxe Kommuner afsat penge til at give både 12-årige drenge og piger mulighed for at blive gratis vaccineret på skolen i skoletiden.

– Hpv-vaccinen har fået en hård medfart, men nu er alle betænkelighederne tilbagevist, og derfor er det rigtig ærgerligt, at tilslutningen stadig ikke er større. Vaccinen er en effektiv måde at forebygge blandt andet livmoderhalskræft, og derfor vil vi som kommune gerne gøre en særlig indsats i håbet om, at det kan øge tilslutningen til vaccinen, forklarer Trine Græse (S), borgmester i Gladsaxe.